Typing in groupchat causing spark to freeze and then crash

After updating from 4.6.2 to 4.7.4 we are having an issue where typing in any groupchat causes your spark to crash and get the “a connection error has occured”

attempted to test on 4.7.2, same issue. using spark 3.0.2 and 2.8.3 yield same result

this is the log caught on 4.7.2

2023.05.04 00:57:31 e[1;31mERRORe[m [socket_c2s-thread-3]: org.jivesoftware.openfire.nio.ConnectionHandler - Closing connection due to error while processing message: <message to='programming@conference.prod.local' id='WF855-1714' type='groupchat'><body>testing</body><x xmlns="jabber:x:event"><offline/><delivered/><displayed/><composing/></x><origin-id xmlns='urn:xmpp:sid:0' id='IXEV-V3RJ-THN1-F'/></message>
java.lang.IncompatibleClassChangeError: Found class org.jivesoftware.openfire.muc.MUCRoom, but interface was expected
	at org.jivesoftware.openfire.archive.Conversation.<init>(Conversation.java:154) ~[?:?]
	at org.jivesoftware.openfire.archive.ConversationManager.processRoomMessage(ConversationManager.java:734) ~[?:?]
	at org.jivesoftware.openfire.archive.GroupConversationInterceptor.messageReceived(GroupConversationInterceptor.java:120) ~[?:?]
	at org.jivesoftware.openfire.muc.MUCEventDispatcher.messageReceived(MUCEventDispatcher.java:88) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.muc.MUCRoom.sendPublicMessage(MUCRoom.java:1398) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.muc.spi.MultiUserChatServiceImpl.processPublicMessage(MultiUserChatServiceImpl.java:908) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.muc.spi.MultiUserChatServiceImpl.processOccupantMessage(MultiUserChatServiceImpl.java:834) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.muc.spi.MultiUserChatServiceImpl.process(MultiUserChatServiceImpl.java:749) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.muc.spi.MultiUserChatServiceImpl.processRegularStanza(MultiUserChatServiceImpl.java:702) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.muc.spi.MultiUserChatServiceImpl.processPacket(MultiUserChatServiceImpl.java:459) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.component.InternalComponentManager$RoutableComponents.process(InternalComponentManager.java:863) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.spi.RoutingTableImpl.routeToComponent(RoutingTableImpl.java:541) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.spi.RoutingTableImpl.routePacket(RoutingTableImpl.java:354) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.MessageRouter.route(MessageRouter.java:134) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.spi.PacketRouterImpl.route(PacketRouterImpl.java:79) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.net.StanzaHandler.processMessage(StanzaHandler.java:411) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.net.ClientStanzaHandler.processMessage(ClientStanzaHandler.java:109) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.net.StanzaHandler.process(StanzaHandler.java:235) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.net.StanzaHandler.process(StanzaHandler.java:198) ~[xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.jivesoftware.openfire.nio.ConnectionHandler.messageReceived(ConnectionHandler.java:183) [xmppserver-4.7.2.jar:4.7.2]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain$TailFilter.messageReceived(DefaultIoFilterChain.java:1015) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain.callNextMessageReceived(DefaultIoFilterChain.java:650) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain.access$1300(DefaultIoFilterChain.java:49) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain$EntryImpl$1.messageReceived(DefaultIoFilterChain.java:1128) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.IoFilterAdapter.messageReceived(IoFilterAdapter.java:122) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain.callNextMessageReceived(DefaultIoFilterChain.java:650) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain.access$1300(DefaultIoFilterChain.java:49) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain$EntryImpl$1.messageReceived(DefaultIoFilterChain.java:1128) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.filter.codec.ProtocolCodecFilter$ProtocolDecoderOutputImpl.flush(ProtocolCodecFilter.java:413) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.filter.codec.ProtocolCodecFilter.messageReceived(ProtocolCodecFilter.java:257) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain.callNextMessageReceived(DefaultIoFilterChain.java:650) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain.access$1300(DefaultIoFilterChain.java:49) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain$EntryImpl$1.messageReceived(DefaultIoFilterChain.java:1128) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.IoFilterEvent.fire(IoFilterEvent.java:106) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.session.IoEvent.run(IoEvent.java:89) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.filter.executor.OrderedThreadPoolExecutor$Worker.runTask(OrderedThreadPoolExecutor.java:766) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.filter.executor.OrderedThreadPoolExecutor$Worker.runTasks(OrderedThreadPoolExecutor.java:758) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.filter.executor.OrderedThreadPoolExecutor$Worker.run(OrderedThreadPoolExecutor.java:697) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at java.lang.Thread.run(Unknown Source) [?:1.8.0_202]

It appears that you are using an old version of the Monitoring Service plugin. Try updating that plugin, then restart Openfire. After that, the problem that is shown in the log file should be gone. It is likely that this is also what’s causing the Spark issue.

1 Like

hi, we updated monitoring service plugin to 2.3.1 as we are using openfire 4.7.4. the groupchats are working. however if a user invites another user to join a conference the issue occurs still. as soon as i click “invite to conference” the connection closes and spark has to reconnect. any suggestions? ive added the logs below.

2023.05.04 13:01:08 e[1;31mERRORe[m [socket_c2s-thread-3]: org.jivesoftware.openfire.nio.ConnectionHandler - Closing connection due to error while processing message: <presence to='efabio_pz9@conference.prod.local/efabello' id='DILAH-44'><priority>0</priority><x xmlns='http://jabber.org/protocol/muc'></x><c xmlns='http://jabber.org/protocol/caps' hash='sha-1' node='https://igniterealtime.org/projects/smack' ver='WToosYwPOtUOiTdwT+SKfswnBvw='/></presence>
java.lang.IncompatibleClassChangeError: Found class org.jivesoftware.openfire.muc.MUCRoom, but interface was expected
	at org.voicebridge.Config.createConference(Config.java:389) ~[?:?]
	at org.voicebridge.Config.roomCreated(Config.java:763) ~[?:?]
	at org.jivesoftware.openfire.muc.MUCEventDispatcher.roomCreated(MUCEventDispatcher.java:108) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.muc.spi.MultiUserChatServiceImpl.getChatRoom(MultiUserChatServiceImpl.java:1959) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.muc.spi.MultiUserChatServiceImpl.processRoomJoinRequest(MultiUserChatServiceImpl.java:1278) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.muc.spi.MultiUserChatServiceImpl.process(MultiUserChatServiceImpl.java:1192) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.muc.spi.MultiUserChatServiceImpl.processRegularStanza(MultiUserChatServiceImpl.java:705) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.muc.spi.MultiUserChatServiceImpl.processPacket(MultiUserChatServiceImpl.java:458) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.component.InternalComponentManager$RoutableComponents.process(InternalComponentManager.java:863) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.spi.RoutingTableImpl.routeToComponent(RoutingTableImpl.java:541) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.spi.RoutingTableImpl.routePacket(RoutingTableImpl.java:354) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.PresenceRouter.handle(PresenceRouter.java:165) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.PresenceRouter.route(PresenceRouter.java:79) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.spi.PacketRouterImpl.route(PacketRouterImpl.java:84) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.net.StanzaHandler.processPresence(StanzaHandler.java:387) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.net.ClientStanzaHandler.processPresence(ClientStanzaHandler.java:102) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.net.StanzaHandler.process(StanzaHandler.java:280) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.net.StanzaHandler.process(StanzaHandler.java:198) ~[xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.jivesoftware.openfire.nio.ConnectionHandler.messageReceived(ConnectionHandler.java:183) [xmppserver-4.7.4.jar:4.7.4]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain$TailFilter.messageReceived(DefaultIoFilterChain.java:1015) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain.callNextMessageReceived(DefaultIoFilterChain.java:650) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain.access$1300(DefaultIoFilterChain.java:49) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain$EntryImpl$1.messageReceived(DefaultIoFilterChain.java:1128) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.IoFilterAdapter.messageReceived(IoFilterAdapter.java:122) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain.callNextMessageReceived(DefaultIoFilterChain.java:650) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain.access$1300(DefaultIoFilterChain.java:49) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain$EntryImpl$1.messageReceived(DefaultIoFilterChain.java:1128) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.filter.codec.ProtocolCodecFilter$ProtocolDecoderOutputImpl.flush(ProtocolCodecFilter.java:413) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.filter.codec.ProtocolCodecFilter.messageReceived(ProtocolCodecFilter.java:257) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain.callNextMessageReceived(DefaultIoFilterChain.java:650) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain.access$1300(DefaultIoFilterChain.java:49) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.DefaultIoFilterChain$EntryImpl$1.messageReceived(DefaultIoFilterChain.java:1128) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.filterchain.IoFilterEvent.fire(IoFilterEvent.java:106) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.core.session.IoEvent.run(IoEvent.java:89) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.filter.executor.OrderedThreadPoolExecutor$Worker.runTask(OrderedThreadPoolExecutor.java:766) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.filter.executor.OrderedThreadPoolExecutor$Worker.runTasks(OrderedThreadPoolExecutor.java:758) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at org.apache.mina.filter.executor.OrderedThreadPoolExecutor$Worker.run(OrderedThreadPoolExecutor.java:697) [mina-core-2.1.3.jar:?]
	at java.lang.Thread.run(Unknown Source) [?:1.8.0_202]
2023.05.04 13:02:35 e[32mINFO e[m [pool-monitoring6]: org.jivesoftware.openfire.archive.ConversationManager - Deleted 1 conversations with date older than: Fri Apr 28 13:02:35 EDT 2023

Hello,

we were able to fix this. It appears an old plugin called “Rayo Plugin” was causing the issue. After removing it and starting the server again it started working. Will be pushing this to our production server tonight.

We also noticed Rayo is not listed as a plugin that is even downloadable nowadays

Thank you for the help!

2 Likes